2022-02-09 00:00
Mathias

Sen många år tillbaka så har SecuritasHome haft en mobilanslutning inbyggt i larmet, som en backup till bredbandsuppkopplingen som vi rekommenderar att man ansluter larmet till. Det är en trygghet för er som kund att veta att om bredbandsuppkopplingen hemma skulle fallera, så kan larmet ändå kommunicera och skicka larm via mobilnätet.

De larmanläggningar som idag finns installerade hos er kunder kommunicerar via 2G och 3G nätet, och som ni kanske är medvetna om så planerar de olika Telecom-operatörerna att stänga ner dessa nät de kommande åren, till förmån för 4G-nätet.

Vi på SecuritasHome vill alltid vara steget före, och vi börjar från och med nu att använda oss av 4G-nätet i de larm som levereras ut från och med 8 februari 2022. Det betyder att ni som blir kunder efter detta datum automatiskt får ett framtidssäkert larm, som använder 4G-nätet för sin kommunikation.

Behöver du som befintlig kund göra något?

För befintliga kunder som har en centralapparat som kommunicerar via 2G och 3G, så finns det en plan för hur framtidssäkring ska ske. Nedstängningen av 2G- och 3G-nätet är planerat att avslutas under slutet av år 2025, så det kräver ingen akut åtgärd från er sida som kund. Vi på Securitas kommer att kontakta er och erbjuda en lösning för hur övergången till 4G ska kunna ske i god tid innan.

För er som vill läsa mer om nedstängningen av 2G- och 3G-nätet så finns det mer information på Post- och Telestyrelsens webbsida.

Har du frågor eller funderingar kring detta, tveka inte att kontakta oss via vår chatt eller via telefon 0771-101090.